Alleen en toch (te) Samen… - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Sonja Vonk - WaarBenJij.nu Alleen en toch (te) Samen… - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Sonja Vonk - WaarBenJij.nu

Alleen en toch (te) Samen…

Door: Sonja Vonk

Blijf op de hoogte en volg Sonja

23 December 2021 | Noorwegen, Tromsø

Weer terug in de grote stad! Het is inmiddels best gaan sneeuwen en vanochtend zelf een kleine sneeuwstorm meegemaakt…
Om acht uur een tripje geboekt naar een rendierfarm bestiert door de Samen!
Dit is een volk met een lange maar ook tragische geschiedenis..
Ze zijn lange tijd onderdrukt door de Noorse overheid en moesten in de jaren zestig verplicht naar een Noorse school om daar de taal en normen te leren zoals de Noren dachten dat goed voor hen was. Onlangs heeft de Noorse overheid excuses aangeboden voor dit wangedrag! Samen kun je vinden in het Noordelijkste deel van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland, ze spreken allen de oorspronkelijke taal nog.
Voorheen waren het jagers maar nu hebben ze diverse beroepen zoals rendierhouders of vissers.
We mochten de rendieren eerst voeren vandaag en daarna opeten! Hoe leuk is dat?
Na door het busje te zijn afgezet moest ik mij nog een weg banen naar het Hotel met gevaar voor leven omdat de wegen gruwelijk glad zijn…
Ik kom vandaag mijn kamertje niet meer uit, je zal gaan zien dat ik dan ook nog met een gipsvlucht naar huis moet!

  • 23 December 2021 - 19:21

    Bastiaan:

    Heb je het rendier eerst wel geslacht? Zo'n gewei, is dat lekker? Nou ren(dier) maar gauw naar het hotel en ik zie je morgen! Ben benieuwd naar de verhalen.

  • 23 December 2021 - 19:43

    Carin :

    Son wat jammer dat het avontuur er weer bijna op zit! Heerlijk vermaak zo tijdens quarantaine.
    Geweldige foto's ook weer!

  • 24 December 2021 - 14:46

    Auke Bijlsms:

    Heel blij dat je zo geniet ,komt je toe ,maar ik Wij zijn heel blij dat we weer SAMEN zijn . tot gauw liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sonja

Son gaat dit jaar Kirgizië bezoeken.. Voorpret en voorbereiding: Ben al druk bezig met dingetjes uitzoeken waar ik maar beter rekening mee kan houden, zoals hoe betaal ik daar? Wat is de beste kleding mee te nemen? weer een nieuw avontuur tegemoet! Zin in!

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 39400

Voorgaande reizen:

03 Juli 2024 - 10 Juli 2024

Van het Pieterpad naar het Waterland!

20 November 2022 - 15 December 2022

Werelddeel veroveren, deze keer Noord-Afrika

17 December 2021 - 24 December 2021

Lapland, Noorwegen

02 September 2019 - 18 September 2019

Reizen, reizen, reizen en nu naar de rijzende zon!

03 September 2018 - 09 September 2018

Kirgizië

20 Mei 2017 - 02 Juni 2017

Spitsbergen...Koud hè?

04 Oktober 2014 - 01 November 2014

In de hemeltrein naar Tibet..

04 Juni 2011 - 25 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: