Tweeduizend inwoners en vierduizend sneeuwscooters - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Sonja Vonk - WaarBenJij.nu Tweeduizend inwoners en vierduizend sneeuwscooters - Reisverslag uit Longyearbyen, Spitsbergen van Sonja Vonk - WaarBenJij.nu

Tweeduizend inwoners en vierduizend sneeuwscooters

Door: Sonja Vonk

Blijf op de hoogte en volg Sonja

01 Juni 2017 | Spitsbergen, Longyearbyen

De tweede dag op Spitsbergen hebben wij dit toch wel vreemde en merkwaardige oord verkend! Vanochtend een busrit over het eiland met een gids van het eiland! Wat we te weten zijn gekomen over het eiland?
Wist je dat er tweeduizend bewoners op Longyaerbyen wonen en het dubbele aantal scooters?
Wist je dat het nu dag en nacht licht is? Je kunt dag en nacht op het terras zitten!
Wist je dat er tweeënvijftig nationaliteiten op het eiland werken? vooral in het toerisme!
Wist je dat zodra je niet meer kunt werken van het eiland af moet? Je moet dan naar het vaste land van Noorwegen!
Wist je dat de kinderen van longyearbyen de meest verwende van de wereld zijn? Als ze de duurste piano willen hebben krijgen ze die! Bij de school is een skipiste en ze leren zeven verschillende talen op de basisschool!
Wist je dat er nu nog maar een mijn is op het eiland? Vroeger waren er meerdere waar de mannen een moeilijk bestaan hadden!
Wist je dat er vier wilde diersoorten zijn op Spitsbergen?
De poolvos, de ijsbeer, de sneeuwhoen, famous Grouse! en het rendier!
Wist je dat er maar 36 grafstenen zijn? Niemand gaat hier namelijk dood! Als men verdwenen is dan is dat maar zo en oude mensen zij er niet! De gemiddelde leeftijd is vijfendertig!
Wist je dat je nu in je shirtje buiten kunt zitten tussen de besneeuwde bergen?
Wist je dat onze reis er alweer op zit?
Het was geweldig!

• 01 Juni 2017 - 21:41

Carin:

Genoten van de verhalen!!!
    En nee..ik wist het allemaal niet

Goede terugreis
    Xx

Sonja

Son gaat dit jaar Kirgizië bezoeken.. Voorpret en voorbereiding: Ben al druk bezig met dingetjes uitzoeken waar ik maar beter rekening mee kan houden, zoals hoe betaal ik daar? Wat is de beste kleding mee te nemen? weer een nieuw avontuur tegemoet! Zin in!

Actief sinds 22 Mei 2011