Met Punt op de scooter in Dali - Reisverslag uit Lijiang, China van Sonja Vonk - WaarBenJij.nu Met Punt op de scooter in Dali - Reisverslag uit Lijiang, China van Sonja Vonk - WaarBenJij.nu

Met Punt op de scooter in Dali

Door: Sonja Vonk

Blijf op de hoogte en volg Sonja

28 Oktober 2014 | China, Lijiang

Gisteren aangekomen in Dali..wij verwachten na Lijang toch iets minder toerisme maar heel China kwam over ons heen.. horden toeristen kwamen uit alle hoeken en gaten..en wij werden gefotografeerd, iedereen wilde met de relatief grote, blonde en ietwat gek uitziende mensen op de foto..om gek van te worden..

Vandaag daarentegen was een verademing..met zijn allen op de scooter een ritje maken om het Er Hai meer heen.
Het platteland van China, ook daar kwam ik voor!

Er was maar een probleem..ik op een scooter op de wegen van China? Neen, never..
Er werd voor mij een chauffeur geregeld en zo gingen wij het avontuur aan..

De driver was een knaapje van een jaar of 24 en studeert computerkunde op de universiteit van Dali..
Hij vond het maar bijster interessant een Hollandse dame te mogen rijden en vertelde mij onderweg dat als ik dorst had hij mij wel op een drankje wilde tracteren omdat hij zelf wel over geld kon beschikken, tevens wilde hij mij bij een eventueel volgende bezoek wel het Chinese land laten bekijken op zijn grote motor..
hihi, op een gegeven moment kreeg ik er een punthoofd van..zie foto van Punt en mij..

Maar op het platteland aangekomen kwamen we in een droom..de schoonheid en eenvoud van de noeste werkers in hun habitat, ik voelde mij bijna een indringer..

Alle groenten en vruchten die je maar kan bedenken groeien hier voor zowel lokaal gebruik als voor de export..en zo leeft men hier ook..alles is vers, eten is hier gewoon een feestje..
Geen blikjes of rare toevoegingen, hier mogen wij een voorbeeld aan nemen..

Morgen naar Kunming..naar het Stenen woud en de Karstbergen, zeven uren in de bus..



  • 28 Oktober 2014 - 10:51

    Elise :

    Kom nu maar thuis want ik kan niet zo lang zonder mijn moeder!!!! Heeft nou lang genoeg geduurd :P

  • 28 Oktober 2014 - 10:52

    Emma Boomstra:

    Prachtige foto's weer Son! Ik wist niet dat jij Boomer mee had op reis hihi....tot snel.liefs Emma.

  • 28 Oktober 2014 - 11:27

    Carin:

    Heerlijk he zo'n wereld zonder E nummers

  • 29 Oktober 2014 - 13:06

    Jan En Griet Welles:

    Je hebt het wel naar de zin zien we. Top hoor!
    Je komt toch wel terug?????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Lijiang

In de hemeltrein naar Tibet..

Via Beijing, Xi'an, Lhasa, Gyantse, Shigatse, Zhongdian, Lijiang, Dali, Kunming, Guillin, Yangshuo, Amsterdam..
---------------------------------------------------------------
China 2000
Een korte samenvatting over de eerste reis naar China, Beijing en omstreken..ben zeer nieuwsgierig hoe dit immense land veranderd is in veertien jaar tijd.....

Eerste avond in Beijing, die avond ging voor ons een nieuwe wereld open, niets geen communistische armoede maar een hightech stad vol mooie modieuze Chinezen en luxe warenhuizen met de heerlijkste zoetigheden en kunstig opgemaakt fruit.

Tweede dag, zijde van nylon en antiek van acht dagen oud..
Antiekstraatje Liulichang was een ware belevenis. De noeste verkopers lokten ons naar binnen met een zeer zuid Europees aandoend allo, allo. Ondanks de oprechte waarschuwingen lieten wij ons verleiden tot het kopen van kalligrafie setjes en yingyang snuisterijtjes. Daarna busje in naar het zijdestraatje waar ik mij voor het eerst bekwaamde in het afdingen. Dit is een spel wat moet leiden tot de uiteindelijke aankoop.

De derde dag, Beijing experience...
Dineren in Beijing is leuk en avontuurlijk, natuurlijk gingen we eten met en bij Chinezen en niet een toeristisch tentje.
Het mooie kelnerinnetje bracht ons een menukaart waarop het gevreesde broodje hond ontbrak, Chinezen eten geen hond, dit kun je wel krijgen maar toen doorgaans in de vele Vietnamese tentjes die Beijing rijk is.
Na het voortreffelijke diner besprenkeld met Chinees bier moesten we toch eens een toilet bezoeken, de meeste restaurants hebben geen toilet indoor dus wij de straat op om samen met velen even te gaan zitten pffff...giechelend liepen we naar het Hotel terug..ben benieuwd of dit nog zo is..

The great Wall,
Veel Chinezen hebben moeite met het uitspreken van de letter L dus het werd een ritje naar de Warr...
Bij de muur aangekomen hadden we de keus rechts of linksom. Wij gingen rechts want links is de zwaardere route, maar lopen moest je, Mao had immers een keer gezegd, ben je echte vrouw of man dan moet je er een keertje gelopen hebben..en echte vrouwen wilden wij zijn, ik weet niet of ik dit jaar ga, het is behoorlijk vals plat..na dit avontuur met verbrokkelde tenen een kopje koffie, het duurste ooit, Chinezen dronken toen zelden koffie..

Resumerend zou ik willen zeggen dat ik toen een goede indruk heb gekregen van het leven in een metropool als Beijing. De tegenstellingen rijk/arm, gezond/aangetast, vrij/gevangen hebben we goed kunnen voelen. Ik ben later nooit meer naar de Chinees gegaan zonder mij een beetje verwant te voelen met dit vrolijke, gastvrije en bescheiden volk dat over de hele aardkloot is uitgezwermd om ons vervolgens op het net verkeerde Chinese eten te trakteren....

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2014

Het stenen woud en versteende benen..

28 Oktober 2014

Met Punt op de scooter in Dali

22 Oktober 2014

One million bicycles in Lijiang

21 Oktober 2014

De kloof..

20 Oktober 2014

Naar de kippentempel
Sonja

Son gaat dit jaar Kirgizië bezoeken.. Voorpret en voorbereiding: Ben al druk bezig met dingetjes uitzoeken waar ik maar beter rekening mee kan houden, zoals hoe betaal ik daar? Wat is de beste kleding mee te nemen? weer een nieuw avontuur tegemoet! Zin in!

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 39215

Voorgaande reizen:

20 November 2022 - 15 December 2022

Werelddeel veroveren, deze keer Noord-Afrika

17 December 2021 - 24 December 2021

Lapland, Noorwegen

02 September 2019 - 18 September 2019

Reizen, reizen, reizen en nu naar de rijzende zon!

03 September 2018 - 09 September 2018

Kirgizië

20 Mei 2017 - 02 Juni 2017

Spitsbergen...Koud hè?

04 Oktober 2014 - 01 November 2014

In de hemeltrein naar Tibet..

04 Juni 2011 - 25 Juni 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: