De kloof.. - Reisverslag uit Lijiang, China van Sonja Vonk - WaarBenJij.nu De kloof.. - Reisverslag uit Lijiang, China van Sonja Vonk - WaarBenJij.nu

De kloof..

Door: Sonja Vonk

Blijf op de hoogte en volg Sonja

21 Oktober 2014 | China, Lijiang

Goedemiddag,

Vandaag gaan we naar Lijiang, een busrit van zeven uren met een boeiende onderbreking, de zogenaamde kloof van de Springende Tijger, het verhaal gaat dat de tijger op de vlucht voor zijn belagers over het smalste deel van de kloof sprong...

Alie en ik namen de riksja, de rit was toch drie kilometer, en dit stukje ging over een slingerend pad langs de woeste rivier Yangtsekiang..
Wij voelden ons toch wel wat schuldig om de kleine Chinees het hele stuk te laten lopen maar hij was toch blij met onze bijdrage.
In China werkt iedereen, handje ophouden is er hier niet bij..
De straten zijn ook onberispelijk schoon en overal staan asbakken en afvalbakken..

Lijiang ligt in een dal tegen een schitterend decor van bergen. De oude stad, Dayan is een van de mooiste van China. In 1996 zijn door een aardbeving 300 mensen omgekomen. Sinds 1999 staat Lijiang op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.
Er wonen veen Naxi mensen met hun prachtige kostuums...we blijven hier drie dagen. Even uitblazen...pfff

Bijgevoegd wat plaatjes van de weg hier naar toe..
Tot zover mijn story van vandaag..

• 21 Oktober 2014 - 11:58

Oom Robert En Tante Jannie:

Leuk verslag en foto's!
    Pas op! In het bos zijn de wilde dieren, in het bos, in het bos

• 21 Oktober 2014 - 12:39

Dat Chinese manneke toch

• 22 Oktober 2014 - 16:32

Sara Kok:

Hoi Sonja,

We zitten hier gezellig aan de koffie en zijn jouw verslagen even aan het bekijken, je hebt het wel naar de zin zo te lezen en wat een prachtige foto's heb je gemaakt!

We zijn benieuwd naar je volgende story :-)

Veel liefs van ons!

Verslag uit: China, Lijiang

In de hemeltrein naar Tibet..

Via Beijing, Xi'an, Lhasa, Gyantse, Shigatse, Zhongdian, Lijiang, Dali, Kunming, Guillin, Yangshuo, Amsterdam..
---------------------------------------------------------------
China 2000
Een korte samenvatting over de eerste reis naar China, Beijing en omstreken..ben zeer nieuwsgierig hoe dit immense land veranderd is in veertien jaar tijd.....

Eerste avond in Beijing, die avond ging voor ons een nieuwe wereld open, niets geen communistische armoede maar een hightech stad vol mooie modieuze Chinezen en luxe warenhuizen met de heerlijkste zoetigheden en kunstig opgemaakt fruit.

Tweede dag, zijde van nylon en antiek van acht dagen oud..
Antiekstraatje Liulichang was een ware belevenis. De noeste verkopers lokten ons naar binnen met een zeer zuid Europees aandoend allo, allo. Ondanks de oprechte waarschuwingen lieten wij ons verleiden tot het kopen van kalligrafie setjes en yingyang snuisterijtjes. Daarna busje in naar het zijdestraatje waar ik mij voor het eerst bekwaamde in het afdingen. Dit is een spel wat moet leiden tot de uiteindelijke aankoop.

De derde dag, Beijing experience...
Dineren in Beijing is leuk en avontuurlijk, natuurlijk gingen we eten met en bij Chinezen en niet een toeristisch tentje.
Het mooie kelnerinnetje bracht ons een menukaart waarop het gevreesde broodje hond ontbrak, Chinezen eten geen hond, dit kun je wel krijgen maar toen doorgaans in de vele Vietnamese tentjes die Beijing rijk is.
Na het voortreffelijke diner besprenkeld met Chinees bier moesten we toch eens een toilet bezoeken, de meeste restaurants hebben geen toilet indoor dus wij de straat op om samen met velen even te gaan zitten pffff...giechelend liepen we naar het Hotel terug..ben benieuwd of dit nog zo is..

The great Wall,
Veel Chinezen hebben moeite met het uitspreken van de letter L dus het werd een ritje naar de Warr...
Bij de muur aangekomen hadden we de keus rechts of linksom. Wij gingen rechts want links is de zwaardere route, maar lopen moest je, Mao had immers een keer gezegd, ben je echte vrouw of man dan moet je er een keertje gelopen hebben..en echte vrouwen wilden wij zijn, ik weet niet of ik dit jaar ga, het is behoorlijk vals plat..na dit avontuur met verbrokkelde tenen een kopje koffie, het duurste ooit, Chinezen dronken toen zelden koffie..

Resumerend zou ik willen zeggen dat ik toen een goede indruk heb gekregen van het leven in een metropool als Beijing. De tegenstellingen rijk/arm, gezond/aangetast, vrij/gevangen hebben we goed kunnen voelen. Ik ben later nooit meer naar de Chinees gegaan zonder mij een beetje verwant te voelen met dit vrolijke, gastvrije en bescheiden volk dat over de hele aardkloot is uitgezwermd om ons vervolgens op het net verkeerde Chinese eten te trakteren....